Krajowy System e-Faktur (KSeF) to platforma umożliwiająca wystawianie, odbieranie i przechowywanie faktur ustrukturyzowanych. W 2026 r. stanie się on obowiązkowy, dlatego warto już teraz zapoznać się z zasadami logowania i autoryzacji w systemie.

Metody logowania do KSeF

Do KseF można zalogować się za pomocą:

  • Profilu Zaufanego,
  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
  • kwalifikowanej pieczęci elektronicznej.

Po pierwszym zalogowaniu się jedną z powyższych metod istnieje możliwość wygenerowania tokenu – indywidualnego klucza przypisanego do użytkownika. Tokeny są szczególnie przydatne przy korzystaniu z oprogramowania komercyjnego, ponieważ znacznie skracają proces logowania.

Logowanie osób fizycznych

Osoby fizyczne – przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą – mają prostszą ścieżkę logowania. Mogą korzystać z:

  • Profilu Zaufanego,
  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Co ważne, w tym przypadku nie ma konieczności zgłaszania uprawnień w urzędzie skarbowym.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy kwalifikowany podpis elektroniczny nie zawiera danych identyfikacyjnych (NIP i PESEL). Wówczas należy złożyć do urzędu skarbowego formularz ZAW-FA, w którym wskazuje się „odcisk palca” podpisu kwalifikowanego.

Logowanie spółek i innych podmiotów gospodarczych

Spółki i inne podmioty gospodarcze mają dwie możliwości:

  1. Pieczęć elektroniczna kwalifikowana
    Jeśli podmiot posiada pieczęć elektroniczną kwalifikowaną zawierającą NIP, może korzystać z KSeF bez dodatkowych formalności.
  2. Wyznaczenie osoby uprawnionej (ZAW-FA)
    Jeśli spółka nie ma kwalifikowanej pieczęci, musi wyznaczyć osobę fizyczną uprawnioną do korzystania z KSeF.

Wyznaczenie następuje poprzez złożenie do urzędu skarbowego zawiadomienia ZAW-FA.

Co ważne, tą drogą można zgłosić tylko jedną osobę, która po zalogowaniu do KSeF otrzymuje systemowe uprawnienia administratora – może nadawać prawa innym użytkownikom (np. do wystawiania faktur czy przeglądania dokumentów).